@article{oai:suzuka.repo.nii.ac.jp:00001905, author = {大野, 泰子 and Ono, Yasuko}, journal = {鈴鹿大学短期大学部紀要, Journal of Suzuka Junior College}, month = {Mar}, note = {児童の養護をつかさどる事を職務とする養護教諭は、学校看護婦と称された時代から養護訓導を経て今日に至る。養護教諭と称して67 年、今日社会の変遷と共に子どもの健康問題は多様で複雑さを増し、その職務内容も一層専門性が求められている。養護教育の先人たちは、養護教諭養成が本格的に行われた時代から、職を説くに当たり保健室経営の視点をテキストに盛り込んでいる。現在の学校における養護活動はそれを基に培われてきており、「保健室経営」は決して目新しいものではない。しかしながら、養護実践は経営的には十分行われているとは言いがたく、実践のスキルを共有し、今後学校における保健室経営の水準を高める必要があるといえる。, Yogo teachers, assuming the nursing of the school children, continue the function to the present day through the times called them the school nurses or the nursing teacher. During our history of 67 years as Yogo teachers, children have been experiencing diverse and complex health issues over time with the social changes. Now, our career requires a higher level of expertise. On preaching about the job, the ancestors of the nursing education incorporated the viewpoint of "the health room management" in the text, from the times when the school nurse training started on a full scale. The nursing activity in the current school has been cultivated on it, and "the health room management" is not a new concept. However, it may be said that the nursing practice is not carried out well. So it is necessary to share the skill of the practice and to raise the standard of "the health room management" in the school in future., 4, KJ00010166939, 論文}, pages = {37--47}, title = {ヨウゴ ジッセン ノ ジュウジツ ヲ ミチビク ホケンシツ ケイエイ / ジッタイ チョウサ ト ケイエイ ケンシュウカイ カラ ホケンシツ ケイエイ ヲ カンガエル}, volume = {36}, year = {2016}, yomi = {オオノ, ヤスコ} }