@article{oai:suzuka.repo.nii.ac.jp:00001912, author = {中山, 真 and Nakayama, Makoto}, journal = {鈴鹿大学短期大学部紀要, Journal of Suzuka Junior College}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は,教育・保育実習を通じた,保育学生の保育者としての効力感の変化に,学生自身のレジリエンスがどのように影響しているかを縦断的に検討することであった。参加者の短大生92名は,教育・保育実習の前後に,保育者効力感尺度,二次元レジリエンス尺度,成長感尺度などに回答した。結果として,獲得的レジリエンスの高さの違いによって,保育者効力感には差があり,実習を通してその差が開いていた。また,資質的レジリエンスが高くても,獲得的レジリエンスの低い者は「発達的視点で子どもを捉えかかわる」が伸びなかった。 最後に,獲得的レジリエンスを高めるような教育について言及した。, This longitudinal study examined the influences of the resilience of students on the childcare persons' efficacy following the teaching and childcare practice. Questionnaires assessing childcare persons' efficacy scale, bidimensional resilience scale and growth scale were completed by 92 college students before and after teaching and childcare practice. The results showed that acquired resilience correlated positively with childcare persons' efficacy. This relationship became more pronounced after the practice. Additionally, among students with higher innate and lower acquired resilience, the efficacy of "treating and seeing children with the developmental viewpoint" was significantly lower after the practice. Finally, the author made refer to the education to enhance the acquired resilience., 11, KJ00010167559, 論文}, pages = {125--133}, title = {キョウイク ・ ホイク ジッシュウ ニヨル ホイクシャ コウリョクカン ノ ヘンカ ニ ニジゲンレジリエンス ガ オヨボス エイキョウ}, volume = {36}, year = {2016}, yomi = {ナカヤマ, マコト} }