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アイテム
幼小における防災教育の課題
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/2992
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/2992a9adebc0-7167-4591-a156-3610fed46fd4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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幼小における防災教育の課題/PDF (434.6 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2021-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 幼小における防災教育の課題 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Issues in Disaster Prevention Education for Young Children and Elementary School Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 防災教育|学校安全|幼小接続|障がい児(障害児)|音楽 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | disaster prevention education|school safety| connection between preschool and elementary school|children with disabilities|music | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
田中, 裕子|井上 剛男|辻 有里|みやざき 美栄
× 田中, 裕子|井上 剛男|辻 有里|みやざき 美栄× Yuko, TANAKA|Takeo INOUE|Yuri TSUJI|Mie MIYAZAKI |
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抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿は,防災教育の先行研究や実践報告を分析し,幼児や小学生に対する防災教育の実践をよりよくするための手がかりを明らかにすることを目的とする.防災教育の政策から,幼小接続,障がい児への対応,音楽の活用という防災教育を分析するための3つの視角を抽出した. この視角による分析の結果,以下のことを明らかにした.まず,幼小が連携した防災教育の実践研究では,防災教育の目標・計画・指導や教材の開発について,十分な成果をあげていた.しかし,幼児期から非常時に自分の命を自分で守れる「生きる力」を育む実践は,まだ完成途上にあった.そのため,幼小接続に対する幼小の相互理解を深めるための研究を進める必要がある.次に,障がい児を対象とした防災教育や災害時支援に関わる研究では,特別支援学校での防災教育の実践研究や,災害時に使用可能な機器の環境整備,障がい児への災害時対応等が取り上げられていた.今後は現行課題の解決に加え,子どもたちが障がいの有無にかかわらず共に主体的に取り組む防災教育の実践研究が必要である.最後に,領域「表現」と初等「音楽」の教育内容には防災に関する記載を確認できなかったが,音楽を取り入れた交通安全の取り組みは全国で見られることが分かった.この取り組みから,防災の知識や実践を子どもにとって身近なものにし,継続的な防災の取り組みに繋げるなど,防災教育に音楽を活用する利点を明らかにした. | |||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | This research analyzes previous research on disaster prevention education and clarifies clues to better education for young children and elementary school students. Three perspectives were extracted from the government’s education policy such as connection between preschool and elementary school, response to children with disabilities and utilization of music.Sufficient studies were conducted which developed the goals, plans, guidance and teaching materials of the disaster prevention education in cooperation between preschool and elementary school. However, further mutual understanding between preschool and elementary school is necessary to develop children’s "power to live" that can protect their lives in emergencies.Research for children with disabilities included practical studies at special needs schools, improving the environment for equipment and support for children with disabilities in the event of a disaster. Research on inclusive disaster prevention education is necessary in which children with or without disabilities act together on their initiative.Although no description of disaster prevention was found in the educational content of the area "expression" and the elementary “music," traffic safety education that incorporated music was found. The practices clarified the advantages of using music such as making the knowledge and practice familiar to children and helping them continue learning disaster prevention. | |||||
書誌情報 |
鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要第4号 2021 en : Journal of Suzuka University and Suzuka Junior College Vol.4 2021 号 4, p. 79-94, 発行日 2021-04-01 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24356530 |