WEKO3
アイテム
養護教諭の専門性をいかした総合的な学習の時間における保健教育-小学校6年生を対象にした知識構成型ジグソー学習-
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/2953
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/2953f454678e-67df-4054-b05b-dbe90cb4d7c4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
養護教諭の専門性をいかした\n総合的な学習の時間における保健教育/PDF\n-小学校6年生を対象にした知識構成型ジグソー学習- (587.3 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-07-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 養護教諭の専門性をいかした総合的な学習の時間における保健教育-小学校6年生を対象にした知識構成型ジグソー学習- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Health Education in Integrated Studies Taking Advantage of Specialties of Yogo Teachers:\nKnowledge-Structured Jigsaw Learning for Elementary School Sixth Graders\n | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 知識構成型ジグソー学習,健康課題,認知領域,情意領域,小学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Knowledge-structured jigsaw learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | health issues | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cognitive domain | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | affective domain | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Elementary school\n | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
森, 慶恵
× 森, 慶恵× 稲熊, 裕美× Yoshie, MORI× Hiromi, INAGUMA |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究では,小学校6年生を対象に総合的な学習の時間に知識構成型ジグソー学習を取り入れた保健教育を養護教諭が学級担任と行い,子どもたちの健康に関する学習意欲と知識の習得についてその効果を分析し,総合的な学習の時間における保健教育のあり方を検討することを目的とした。 その結果,授業後の授業評価票による調査では,認知領域における「思考力」の項目得点が,他の項目に比較して有意に高かった。また,認知領域得点の高群の子どもは,低群の子どもと比較して情意領域のレベル項目のすべてが有意に高く,子どもの認知と情意の関連が明らかになった。養護教諭の専門性を生かした知識構成型ジグソー学習を取り入れた「総合的な学習の時間」の保健教育が,子どもの健康に関する学習の認知と情意の領域に影響を与えることが示唆された。 |
|||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | In this study, Yogo teachers conducted health education incorporating knowledge-structured jigsaw learning in Integrated Studies for elementary school sixth graders, and the effects of learning motivation and knowledge acquisition on children's health. The purpose of this study was to examine the ideal way of health education. As a result, in the survey using the class evaluation vote after class, the item score of "thinking ability" in the cognitive domain was significantly higher than other items. In addition, children with high scores in the cognitive area were significantly higher in all emotional level items than children in the low group, and the relationship between children's cognition and affect was revealed. |
|||||
書誌情報 |
鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要第3号 2020 en : Journal of Suzuka University and Suzuka Junior College Vol.3 2020 号 3, p. 95-106, 発行日 2020-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24356530 |