WEKO3
アイテム
幼保小接続・連携を充実させるためのカリキュラム・マネジメント
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/2977
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/29773cbdef59-3651-4c12-968d-0b777816d8a5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-07-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 幼保小接続・連携を充実させるためのカリキュラム・マネジメント | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Curriculum Management that Enhances Connection and Cooperation with Kindergartens, Nurseries, and Elementary School | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼保小接続・連携|カリキュラム・マネジメント|アプローチカリキュラム|スタートカリキュラム|接続期カリキュラム\n | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Connection and collaboration between preschool education and elementary\n school education |Curriculum Management | Preschool education and \nelementary school education connection program|Approach Curriculum\nStart Curriculum\n | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
田中, 裕子
× 田中, 裕子× Yuko, Tanaka |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿は、Y市における幼保小接続・連携の実践を検討することで、今後の幼保小接続・連携を充実させるためのカリキュラム・マネジメントのあり方を考察することが目的である。当時先進的な取り組みとされたY市が2011年に打ち出した「接続期カリキュラム」は幼児期終了前を「アプローチカリキュラム」、小学校入学から1学年1学期終了を「スタートカリキュラム」の時期として位置づけ、幼保小交流がなされてきた。研究の方法として第一に、Y市が作成・実施した「接続期カリキュラム」について、分析・考察する。第二に、中学校区で進められた教育活動の実践と合同研修を振り返り、効果、および改善点や課題を抽出し、カリキュラム・マネジメントのあり方の問題点を探った。その結果、幼保小交流では小学校に進学した時の姿を見通して実践するが、実践結果をカリキュラムにどう反映していくのかについて、双方での共通理解に課題があることが明らかになった。 | |||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | The purpose of this paper is to examine the practice of curriculum management in order to enhance kindergarten, nursery school and elementary school connections and cooperation in the future by verifying the practice of elementary school connections and cooperation in Y city. he ‘‘ connection curriculum '' launched in 2011 by Y City, which was regarded as an advanced approach at the time, positioned the ‘‘ approach curriculum '' before the end of childhood as the ‘‘ start curriculum '' from elementary school entrance to the end of the first semester of the first grade, A small exchange between young children has been made.First, we analyze and consider the “connection period curriculum” created and implemented by City Y. Secondly, we looked back on the educational activities and joint training conducted in the junior high school district, extracted effects, improvements and issues, and explored the issues of curriculum management. As a result, it was clarified that the child care elementary exchange practiced with the prospect of entering elementary school, but there was a problem in mutual understanding on how to reflect the practice results in the curriculum. | |||||
書誌情報 |
鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部\n教職研究\n 巻 第1巻, p. 85-99, 発行日 2020-03-02 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2435-5283 |