WEKO3
アイテム
学生の考える保育実習の目標と達成度
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/2933
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/29338d69b347-3d8b-4418-9f45-7d4bbe43b5ab
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
学生の考える保育実習の目標と達成度/PDF (629.9 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学生の考える保育実習の目標と達成度 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Childcare Training Aim and Achievement Degree of the Student\n | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実習目標 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 達成度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己課題 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 短大生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Childcare training, practical objective, achievement degree, self-task, junior college students | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
榊原, 尉津子
× 榊原, 尉津子× 杉山, 佳菜子× 小川, 真由子× Itsuko, SAKAKIBARA× Kanako, SUGIYAMA× Mayuko, OGAWA |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は、保育実習Ⅱを実施する5日前の事前調査と10日間の実習終了後に事後調査を受講生34名に対し実施した。事前調査として、実習に行くにあたり不安に思っていること、今回の実習の目標と達成の自信度とした。事後調査では、不安に思っていたことが解消されたか、目標達成度、今後の自分の課題について調査し検討を行った。 研究の結果、事前調査からは学生は知識・技術力・指導力の不足以外に、職員や保護者との人間関係に関する不安があることが明らかとなった。しかし、実習を経験することで園児や保護者と関わり、職員の丁寧な指導を受け、そして何よりも保育経験を積めることが不安解消に繋がり、遣り甲斐のある職業であることを実感できる貴重な学びの場であることが分った。今後保育者養成校では、このような保育現場での実践的な学びの場を多く取り入れることで質の高い保育者を育成していかなければならないと考える | |||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | In this study, I was worried about the preliminary survey to participate in nursing practical trainingⅡ, I studied the confidence of goal and achievement of practical training. In the ex-post survey, we investigated whether things that were concerned about anxiety were resolved, the achievement level of goal, and my future tasks.As a result, I found that there is anxiety about the lack of knowledge, technical ability, leadership and human relations. However, it turned out that experiencing childcare experience by experiencing practical training can realize that it is an occupation having a sense of anxiety leading to anxiety disappearance. I think that we need to train quality teachers by incorporating many practical learning places at such childcare sites. | |||||
書誌情報 |
鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要 人文科学・社会科学編 en : Journal of Suzuka University and Suzuka Junior College Humanities and Social Sciences 号 2, p. 271-283, 発行日 2019-03-29 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24339180 |