WEKO3
アイテム
「チームとしての学校」の意義と副作用教員への影響に焦点をあてて
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/2994
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/29948e079d7f-cfec-49d2-b046-0b34e3882d33
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「チームとしての学校」の意義と副作用教員への影響に焦点をあてて | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Significance and Difficulties Associated with "School as a Team"-Focus on the Impact on Teachers-\n | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チームとしての学校|校長のリーターシップ|教員研修|教員の資質能力|社会に開かれた教育課程 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | a school as a team|principal leadership| teacher training|teacher qualifications|open curriculum to society | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
井上, 剛男
× 井上, 剛男× Takeo, INOUE |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿の目的は,「チームとしての学校」に関する3答申を分析し,この構想がもつ,教員にとっての意義と,教員をかえって追い込むような可能性(副作用)について解明することである.その結果,①教育効果が高まる,②教員の負担を軽減し,教員本来の業務に力を注げるようになる,③地域住民を育て,地域を活性化することに貢献できる,という教員にとっての意義を3つ見出した.一方,「チームとしての学校」構想は,構想自体に内在する構造的な問題さえも,教員が何とかすべき問題として位置づけられる蓋然性を示した.答申が掲げた「学び続ける教師像」の適切さが,いずれ改善できる問題として自助努力を教員に強いることを正当化し,構想自体の問題性を隠蔽してしまうからである.このような教員への副作用をこの構想から明らかにした.この知見から示唆できることが2つある.まず,現行制度にはない意義や利点があるというだけで現行制度を変えようとする危険性である.「チームとしての学校」構想による改革によって得られるものがあるかもしれないが,その改革によって失うものもあるからである.次に,多くの人にとって適切な価値であるからといって,その価値を根拠にすれば何を主張しても正しくなるというわけではないことである.「学び続ける教師像」という提言が概ね妥当だとしても,その提言を根拠に,教員の自助努力にあらゆる課題の解決を求めるのは無理がある. | |||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | The purpose of this research is to analyze the reports of the three Central Education Councils on "school as a team" and to clarify the significance of the recommendations and their difficulties from the perspective of their impact on teachers.As a result, we clarified the three significances of (1) enhancing the educational effect, (2) reducing the burden on teachers, and (3) contributing to regional revitalization. On the other hand, the concept of "school as a team" showed the possibility that even the structural problems inherent in the concept itself would be positioned as problems that teachers should manage. This is because the appropriateness of the "image of teachers who continue to learn" set forth in the report of the Central Education Council justifies forcing teachers to self-help as a problem that can eventually be improved, and makes the problem of the concept itself invisible. We found such difficulties for teachers in the "school as a team" concept.There are two things that can be suggested from this finding. First, it is dangerous to try to change the current system just because it has significance and advantages that the current system does not have. Second, just because a value is appropriate for many people does not mean that whatever you claim is correct on the basis of that value. | |||||
書誌情報 |
鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要第4号 2021 en : Journal of Suzuka University and Suzuka Junior College Vol.4 2021 号 4, p. 105-120, 発行日 2021-04-01 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24356530 |