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アイテム
「スタートカリキュラム」を活用した小学校入学時の指導と効果 ―教育委員会の関与による効果と実践事例の検証を通して―
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/3057
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/3057a53364f5-aa1a-4dda-840c-c864a5e9db96
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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「スタートカリキュラム」を活用した小学校入学時の指導と効果 ―教育委員会の関与による効果と実践事例の検証を通して (3.0 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2023-03-03 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「スタートカリキュラム」を活用した小学校入学時の指導と効果 ―教育委員会の関与による効果と実践事例の検証を通して― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Education and Effectiveness of the Start Curriculum in Elementary Schools: Through the Verification of the Effect of the Involvement of the Board of Education and the Practical Case | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 幼小接続 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スタートカリキュラム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アプローチカリキュラム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 入学時の指導 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | connections between early childhood and elementary education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | start curriculum | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | approach curriculum | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | elementary school education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | education at admission | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
伊東, 直人
× 伊東, 直人× 大垣内, 亜紀× Ito, Naoto× OGAITO, Aki |
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抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 幼児教育と小学校教育の学びを円滑に接続するためのスタートカリキュラムの編成及びそれを活用した小学校入学時の指導と効果について,次の3点の検証を行う. ①教育委員会の関与の有無によるスタートカリキュラムの編成及び理解の進捗. ②スタートカリキュラムに基づく指導による児童の生活や学習における安心感. ③スタートカリキュラムに基づく指導による学びの改善. これらの検証にあたって,2つの方法を行った.1つは教育委員会が関与してカリキュラム編成を行う自治体(A市)と学校独自で編成行う自治体(B市)との比較である.1つはA市の小学校におけるスタートカリキュラムに基づく実践事例の収集である.この研究を通して次のことが検証できた.1つは教育委員会が編成に関与している自治体の方が指導についての計画性,検証改善による持続性や発展性が高まることである.1つは,接続期のカリキュラムとして「幼児期の終わりまでに育ってほしい10の姿」を中心にアプローチカリキュラムとスタートカリキュラムを結合させることで,幼保小の連携や相互理解が進み,それが実践に結び付き児童の安心感や学びの連続性につながることである. |
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抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | This paper examines the following: First, whether the "Start Curriculum" facilitates linkage between early childhood education and primary education. Second, what kind of impact will the use of the "Start Curriculum" have on elementary school education? To that end, we will consider: (1) Introduction of the “Start Curriculum” through the involvement of the board of education and the understanding of teachers. (2) Children can learn calmly with guidance based on the "Start Curriculum". (3) Guidance based on the "Start Curriculum" will improve teaching methods. In order to verify these, we will first compare City A and City B, and then collect case studies from City A. This study revealed the following: First, education is maintained and developed in municipalities where the board of education is systematically involved. Second, it is important to create a " Start Curriculum." Thirdly, the "Start Curriculum" has the effect of promoting cooperation and mutual understanding between early childhood education and primary education. And children can learn and grow in a safe environment. In addition, children can continue to learn with confidence. | |||||
書誌情報 |
鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要 en : Journal of Suzuka Universuty and Suzuka Junior College 号 6, p. 21-34, 発行日 2023-02-28 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2435-6530 |