WEKO3
アイテム
大学生の健康関連行動とライフスキルとの関係
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/3067
https://suzuka.repo.nii.ac.jp/records/3067901a1aed-4197-4243-b36f-294b35a7b0d1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
大学生の健康関連行動とライフスキルとの関係 (988.7 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-03 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 大学生の健康関連行動とライフスキルとの関係 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Relationships between Health Behaviors and Life Skills among University Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大学生|ライフスキル|教育プログラム|社会人基礎力|学士力 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | university students|life skills|educational program| essential competencies|bachelor attributes | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
木村, 美来
× 木村, 美来× 小川, 真由子× KIMURA, Miku× OGAWA, Mayuko |
|||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 経済産業省は,組織や地域社会の中で多様な人々とともに仕事を行っていく上で必要な基礎的な能力として「社会人基礎力」を,中央教育審議会は,グローバル化する知識基盤社会,学習社会において学士に求められる「学士力」を提唱しており,これらの構成要素はライフスキルと共通する部分が多く,大学生用ライフスキル教育プログラムの開発が急務であると考える.本研究においては,大学生の健康関連行動とライフスキルとの関係について明らかにすることによって,大学生用ライフスキル教育プログラムの開発のための基礎資料を得ることを目的とした.2021年6~7月にかけて,愛知県,岐阜県,三重県の4大学の大学生を対象に,Google Formsを用いて自記式無記名の調査を実施した.その結果,朝食を積極的に摂取する者のセルフエスティーム,情動への対処スキル,意志決定スキルの得点が高いことが示された.また,大学の授業への取組状況においては,グループワークやディスカッションへの取組状況では,SE全般,効果的コミュニケーションスキル,対人関係スキル,意志決定スキルの得点が,予習・復習の取組状況では,意志決定スキルの得点が,教員への質問等相談状況では,効果的コミュニケーションスキルの得点が高いことが示された.以上の結果より,セルフエスティーム,ライフスキルを高めることは,ポジティブ健康行動を促すこと,効果的な学修活動を促すことにつながることが示唆された. | |||||
抄録(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | The purpose of this study was to obtain primary data for the development of the life skills education program for university students by clarifying the relationship between health-related behaviors and life skills among college students. The survey was conducted from June to July 2021 for students of four universities in Aichi, Gifu, and Mie prefectures using Google Forms. The results showed that those who actively consumed breakfast had higher scores in self-esteem, coping with emotion skills, and decision-making skills. In addition, the results showed higher scores of SE in general, effective communication skills, interpersonal relationship skills, and decision-making skills when the students were engaged in group work and discussion, higher scores of decision-making skills when engaged in preparation and review, and higher scores of effective communication skills in the situation of consulting with teachers. These results suggest that enhancing self-esteem and life skills promotes positive health behaviors and effective learning activities. | |||||
書誌情報 |
鈴鹿大学・鈴鹿大学短期大学部紀要 en : Journal of Suzuka Universuty and Suzuka Junior College 号 6, p. 113-124, 発行日 2023-02-28 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2435-6530 |